Algemeen
Deze begroting is opgesteld op basis van de Kadernota 2022. Na het vaststellen heeft zich een aantal ontwikkelingen voorgedaan. Allereerst is het saldo van de Kadernota geactualiseerd naar de laatste inzichten. Dit leverde een positief resultaat op. Daarnaast zijn ook de gevolgen van de Septembercirculaire 2021 in het begrotingssaldo verwerkt. Ook de verwerking van de Septembercirculaire leidt tot een aanzienlijke verbetering van het saldo, waardoor een sluitende begroting ontstaat in 2022. Ook de begrotingsjaren 2024 en 2025 zijn sluitend. Alleen in het jaar 2023 ontstaat nog een tekort van ruim € 3 ton dat onttrokken dient te worden uit de Algemene reserve. Ten opzichte van de Kadernota 2022 is de onttrekking aan de Algemene reserve gedaald van ruim € 2,2 miljoen naar € 3 ton en zijn met uitzondering van 2023 alle jaren structureel sluitend.
De ontwikkelingen in het financieel perspectief geven tevens invulling aan de motie van de raad zoals deze bij de behandeling van de Kadernota 2022 door de gehele raad is ingediend. De begroting is structureel in evenwicht en de inzet van de algemene reserve is aanzienlijk verminderd.
Herijking Gemeentefonds
In de Begroting 2022 is evenals in de Kadernota 2022 voor de jaren 2023 tot en met 2025 heel voorzichtig geanticipeerd op de herijking van het Gemeentefonds. Het huidige voorstel voor de herijking leidt tot een voordeel voor onze gemeente van € 140 per inwoner. In de begroting wordt in de jaren 2023 tot en met 2025 uitgegaan van een inzet van respectievelijk € 15, € 30 en € 45.
Over de inzet van de herijking is op ambtelijk niveau contact geweest met onze toezichthouder, de provincie. Hoewel de provincie met ons van mening is dat de herijking waarschijnlijk in 2022 definitief zal worden vastgesteld, is aangegeven dat de keuze van Urk, gevolgen heeft voor de beoordeling van het toezicht en hier een opmerking over zal worden gemaakt in de toezichtbrief. De Begroting sluit in 2022 structureel en draagt bij dat wij niet onder preventief toezicht worden gesteld.
De financiële afwijkingen ten opzichte van de Kadernota 2022 worden hieronder weergegeven, resulterend in het begrotingssaldo van deze Begroting 2022.
Omschrijving ( "-" is positief) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Saldo Kadernota (vastgesteld door Raad) | -55.249 | |||
Correcties wegens nader inzicht | ||||
* Uitkering gemeentefonds | -223.712 | -186.755 | -51.657 | -114.764 |
* OZB-opbrengst | -3.005 | -6.065 | -9.176 | -3.164 |
* stelpost areaal openbare ruimte | -886 | |||
* vervanging audio-visuele middelen; structureel sparen i.p.v. incidenteel vervanging in 2025 | 17.300 | 17.300 | 17.300 | -34.700 |
* minder nodig voor prijsmutatie dan totale raming | -4.027 | |||
Septembercirculaire 2021 gemeentefonds | -845.119 | -367.465 | -320.086 | -449.239 |
Verlagen reserveonttrekking | 1.054.537 | 542.985 | 301.946 | |
De correcties op de kadernota en de uitkomsten Septembercirculaire zorgen voor een lagere onttrekking aan de algemene reserve ter dekking van de begrotingstekorten. | ||||
Diverse niet nader toegelicht | 0 | 0 | 0 | -3.691 |
Begrotingssaldo volgens werkbegroting | 0 | 0 | -61.673 | -665.720 |
Septembercirculaire GF 2021
Algemene uitkering Sept.circulaire 2021 (incl.herstelde UP's) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Sept circulaire 2021 | 26.273.151 | 28.294.059 | 26.515.120 | 27.063.220 | 27.864.667 |
geraamd in begroting | 25.892.865 | 25.910.701 | 26.128.235 | 26.725.969 | 27.400.733 |
Bruto saldo (- = voordelig) | -380.285 | -2.383.359 | -386.885 | -337.250 | -463.934 |
Taakbudgetten (zie hierna) | 441.754 | 1.538.340 | 19.420 | 17.165 | 14.695 |
Netto saldo | 61.469 | -845.019 | -367.465 | -320.086 | -449.239 |
De accressen zijn in alle jaren opwaarts bijgesteld en werken structureel en cumulatief door. De uitkeringsbasis neemt toe door een grotere stijging dan tot nu toe aangenomen van het aantal huishoudens in de oudere leeftijdsgroep. In de latere jaren wordt het veroorzaakt door een daling van het aantal bijstandsontvangers. De opschalingskorting werd al eerder voor de jaren 2020 en 2021 al incidenteel teruggeboekt. Daar wordt nu jaar 2022 ook aan toegevoegd. | |||||
Nieuwe taakbudgetten uit deze circulaire | |||||
Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten (TONK) (compensatie corona) | 108.383 | ||||
Uitvoering en implementatie Breed offensief | 6.742 | ||||
Europese richtlijn energieprestatie gebouwen | 1.848 | ||||
Aanpak problematiek jeugdzorg: restant middelen wachttijden | 67.264 | ||||
Buurt- en dorpshuizen (compensatie corona) | 8.497 | ||||
Lokale cultuur (compensatie corona) | 53.218 | ||||
Aanvullend pakket re-integratie bijstandsgerechtigden (compensatie corona) | 1.487 | ||||
Impuls re-integratie (compensatie corona) | 4.388 | ||||
Gemeentelijk schuldenbeleid (compensatie corona) | 16.342 | ||||
Bijzondere bijstand (compensatie corona) | 8.171 | ||||
Landelijke structuur interventieteams | 1.036 | 1.094 | 1.154 | 1.210 | |
Toezicht en handhaving kinderopvang en gastouderopvang | 5.343 | 5.436 | 5.535 | 5.662 | |
Rijksvaccinatieprogramma HPV mannen | 5.725 | 5.799 | 5.883 | 6.012 | |
Jeugdzorg (Incidenteel!!!); gecorrigeerd met aandeel AD | 1.482.807 | ||||
383 Inburgering (IU) | 13.040 | 7.091 | 4.593 | 1.812 | |
Reservering ten behoeve van BCF mei 2022 | 195.801 | ||||
Totaal taakmutaties | 441.754 | 1.538.340 | 19.420 | 17.165 | 14.695 |