Voor een bloeiende economie is een brede ontwikkeling en kennis nodig. Het opleidingsniveau van de beroepsbevolking bepaalt in belangrijke mate de (regionale) economische groei. Het uitgangspunt blijft dat inwoners, maar vooral jeugdigen, gezond en veilig kunnen opgroeien, hun talenten ontwikkelen op school, thuis en in hun vrije tijd en participeren naar vermogen. |
---|
Wettelijke grondslag
|
---|
Maatschappelijke opgaven
Interbestuurlijk Programma | Gemeente Urk |
---|---|
|
|
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij ervoor doen?
Maatschappelijke effecten | Beleidsuitvoering | Looptijd | Fase (jaar 2022) | B/K |
---|---|---|---|---|
Behouden arbeidspotentieel | Maritieme Campus (Regio Deal NF) | 2022-2023 | Realisatie | B |
Voucherregelingen (Regio Deal NF; 2e tranche) | 2022 | Afsluiting | B | |
Lokale Human Capital Agenda | 2022-2023 | Voorbereiding | B | |
Op Urk is de basis op orde | Schoolgebouw Zeeheldenwijk | 2022-2023 | Ontwerp | B |
Beleidsindicatoren
Urk | NL | ||||||||||
Indicator | 2020 | 2021 | 2022 | 2020 | Beschrijving | Bron | |||||
Jeugdwerkeloosheid (jaar 2019) | 1,0% | 2,0% | Het percentage werkeloze jongeren (16-22 jaar). | Verwey Jonker | |||||||
Voortijdige schoolverlaters totaal (VO + MBO) % (jaar 2019) | 1,7% | 1,7% | Het percentage van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat. | DUO | |||||||
Absoluut verzuim (jaar 2018) | 0,0 | 1,9 | Het aantal leerplichtigen dat niet staat ingeschreven op een school, per 1.000 leerlingen (lft. 5-18 jaar). | DUO | |||||||
Relatief verzuim (jaar 2018) | 45 | 26 | Het aantal leerplichtigen dat wel staat ingeschreven op een school, maar ongeoorloofd afwezig is, per 1.000 leerlingen (lft. 5-18 jaar). | DUO |