Samen met onze inwoners zorgen voor een goede kwaliteit van de openbare leefomgeving waardoor het prettig wonen en recreëren is op Urk. Om aantrekkelijk te zijn en te blijven, is de kwaliteit van de woningvoorraad van belang. Belangrijk is het voorzien in voldoende woningen die voldoen aan duurzaamheid, wooncomfort en veiligheidseisen, rekening houdend met de verschillende doelgroepen. Door de veranderende bevolkingssamenstelling en de veranderde woonwensen is het van belang om zeer vraaggestuurd te ontwikkelen. Duurzaamheid krijgt een steeds prominentere plaats binnen alle beleidsterreinen. Ook de komende jaren zullen de nodige duurzaamheidsprojecten geïnitieerd moeten worden en zullen wij bedrijven en bewoners actief moeten informeren, verleiden en inspireren om bij te dragen aan de duurzaamheidsdoelstellingen voor Urk. Vanuit de duurzaamheidsvisie is het nodig te komen tot een duurzaamheidsfonds om van daaruit de werkzaamheden in gang te zetten. Wij werken aan het schoon, heel en veilig houden van de openbare ruimte. Het beheer van de openbare ruimte wordt integraal uitgevoerd. Wegen, groen en water worden als één geheel gezien. Waarbij rekening wordt gehouden met de belevingswaarde en de functionele kwaliteiten van de openbare ruimte. Net als het borgen van maatschappelijke voorzieningen in de nieuwe wijken. Ook het terugdringen van afval en het bevorderen van hergebruik van grondstoffen heeft een hoge prioriteit. We doen dit alles in maximale verbondenheid met onze inwoners. Op Urk werken we samen aan een omgeving waar mensen veilig zijn en zich veilig voelen. Bestrijden van ondermijning is een serieus aandachtspunt. |
---|
Wettelijke grondslag
De uitvoeringspraktijk van politie, justitie en gemeente op het terrein van openbare orde en veiligheid verandert sterk door de komst van nieuwe wet- en regelgeving. De rol en verantwoordelijkheden van de gemeente op het terrein van veiligheid nemen toe, zoals blijkt uit de aandacht voor toezicht en handhaving. De gemeente wil de wet- en regelgeving correct toepassen en uitvoeren. |
---|
Maatschappelijke opgaven
Interbestuurlijk Programma | Gemeente Urk |
---|---|
|
|
Wat willen wij bereiken en wat gaan wij ervoor doen?
Maatschappelijke effecten | Beleidsuitvoering | Looptijd | Fase (jaar 2022) | B/K |
---|---|---|---|---|
Voldoende en passende woningaanbod | Oranjewijk | 2022-2024 | Realisatie | B |
Zeeheldenwijk (fase 1) | 2022-2024 | Realisatie | B | |
Huisvesting arbeidsmigranten | 2022-2023 | Initiatief | ||
Bijdrage Urk in het kader extra 100.000 woningen (motie Koerhuis) | 2022-2050 | Initiatief | ||
Visie herontwikkeling locatie Noorderzand | 2022 | Realisatie | B | |
Actualisatie woonvisie | 2022 | Afsluiting | B | |
Leefbare, veilige en duurzame omgeving | Implementatie Omgevingswet | 2022-2029 | Voorbereiding | K |
Warmtenet Zeeheldenwijk | 2022-2024 | Voorbereiding | B | |
Brandweerkazerne | 2022-2023 | Voorbereiding | B | |
Doorontwikkeling afvalinzamelingssysteem i.c.m. stabilisering afvalstoffenheffing | 2022-2023 | Realisatie | B | |
Herinrichting Singel | 2022-2023 | Voorbereiding | ||
Uitbreiding begraafplaats 'De Vormt' | 2022 | Realisatie | ||
Huisvestingsopgave wonen met zorg | 2022-2023 | Realisatie | B | |
Inclusieve samenleving | 2022 | Afsluiting | B | |
Betere fysieke bereikbaarheid en doorstroming | Verkeersinfrastructuur: domineesweg/randweg | 2022-2030 | Initiatief | |
Verbetering Openbaar Vervoer (2 haltevoorzieningen) | 2022-2023 | Voorbereiding | B | |
Herstructurering dorpsingang (onderzoek) | 2022-2023 | Definitie | ||
Michiel de Ruyter Allee | 2022-2023 | Realisatie | B | |
Reconstructie Urkerweg | 2022-2023 | Realisatie | B | |
Michiel de Ruyterbrug | 2022-2023 | Realisatie | B | |
Vaarduiker Oranjewijk, Zeeheldenwijk | 2022-2023 | Realisatie | B | |
Behouden Urker cultuur en bezienswaardigheden | Haveninrichting (visueel aantrekkelijk) | 2022-2023 | Voorbereiding | |
Passend sport- en recreatie-stimuleringsaanbod | Sporthal Zeeheldenwijk | 2022-2023 | Ontwerp | B |
Heroriëntatie accommodatiebeleid/-visie op gemeentelijke sportgebouwen | 2022-2023 | Voorbereiding | B |
Beleidsindicatoren
Urk | NL | ||||||||||
Indicator | 2020 | 2021 | 2022 | 2020 | Beschrijving | Bron | |||||
Nieuwbouw woningen | 20,9 | 13,0 | 20,9 | 8,9 | Het aantal nieuwbouwwoningen, per 1.000 woningen. | Urk | |||||
Huishoudelijk restafval (*2019) | 186 | 170 | 150 | 161 | De hoeveelheid restafval per bewoner per jaar (kg). | CBS/Urk | |||||
Hernieuwbare elektriciteit (*2019) | 32,5% | 20,1% | Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. | Rijkswaterstaat | |||||||
Winkeldiefstal per 1.000 inwoners | 0,5 | 2,0 | Het aantal winkeldiefstallen per 1.000 inwoners. | CBS | |||||||
Geweldsmisdrijven per 1.000 inwoners | 2,4 | 4,6 | Het aantal geweldsmisdrijven, per 1.000 inwoners. | CBS | |||||||
Diefstal uit woning | 2,08 | 3,75 | Het aantal diefstallen uit woningen. | CBS | |||||||
Vernieling en beschadiging per 1.000 inwoners | 8,3 | 6,2 | Het aantal vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte, per 1.000 inwoners. | CBS | |||||||
Verwijzingen Halt | 33 | 11 | Het aantal verwijzingen naar Halt, per 10.000 inwoners in de leeftijd van 12-18 jaar. | Bureau Halt | |||||||
Jongeren met delict voor rechter (2019) | 1% | 1% | Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen. | CBS | |||||||
Niet-sporters | 56,1% | 49,3% | Het percentage inwoners dat niet sport ten opzichte van het totaal aantal inwoners. | RIVM |